Blog
  • Home
24
02
2017
Personal training

‘The 30 day challenges’

Door: admin 0

Heb jij weleens deelgenomen aan een van de ‘30 day challenges’? Met de hoop op een ijzeren sixpack of een gruwelijke bil? Geven deze challenges nu daadwerkelijk het resultaat waar men op hoopt? Voor een eerlijk antwoord, lees snel verder..

De meest gebruikte challenge is toch wel de ’30 day ab challenge’. Vele onder ons geloven nog in het feit dat plaatselijk vet verbranden mogelijk is, maar helaas, niets is minder waar. Het idee dat je door middel van het trainen van je buikspieren, meer vet rondom de buik verbrandt is onzin. Niet de training bepaald waar vet verdwijnt, maar de hormonen. Eerste vraag: hoeveel mensen passen hun voedingsschema aan tijdens een dergelijke challenge? Juist, vrijwel niemand. Resultaat is dat het vet blijft + buikspieren groeien = dikkere buik! Dus honderden herhalingen voor een strakke buik of duizend squats voor een goede bil zal helaas veel teleurstelling met zich meebrengen. Ken jij überhaupt iemand die de volledige 30 dagen heeft volbracht?

Ten tweede weet iedereen dat spieren ook rust nodig hebben, zo niet dan weet je het nu. Ik neem aan dat Jij ook geen dertig dagen achter elkaar werkt voor de baas? Het doen van krachttraining voor welke spier dan ook, dertig dagen achter elkaar is way to much! Bij het geven van een trainingsprikkel, waarbij sprake is van een flinke prikkel (overload) zullen kleine beschadigingen en ontstekingen binnen de spier ontstaan. Dit merken wij vooral als spierpijn. De spier is verzwakt. Het lichaam gaat vervolgens een herstelproces in gang zetten om de volgende keer nog sterker voor de dag te komen. Dit duurt al snel 48 uur!

Ten slotte gaat mijn aandacht uit naar de laatste dagen waarbij je gemiddeld 125 sit- ups, 200 crunches, 65 leg raises en 120 seconden moet planken, wish you all the best! Waarom zou je dat in godsnaam jezelf aan doen? Mits je in het Guinnes Book of Records wilt komen natuurlijk. Helaas, dan moet je er 762 sit ups in 19.06 minuten doen. Tevens is het veelvoudig maken van dezelfde bewegingen geen aanrader voor je houding en wervelkolom, meestal geeft de onderrug dit wel aan….

Het is een totaal plaatje wat helaas niet in dertig dagen bereikt kan worden. Voeding & Coaching in combinatie met verantwoord trainen is wat werkt!

Tot de volgende keer, ik ga mijn 280 crunches afmaken!