Blog
  • Home
06
03
2017
Aantal suikerklontjes per glas

Het verschil tussen koolhydraten en suikers.

Door: admin 0

Veel mensen zien koolhydraten en suikers als dikmakers. Zij claimen zogenaamd sugar free te eten en spreiden nare woorden rondom deze ‘badboys’. Om meer verdrietige koolhydraten en suikers te voorkomen ga ik jullie kort en simpel uitleggen waar zij voor dienen, wat het verschil is en waarom je niet zonder kunt.

De functie van koolhydraten.

We halen koolhydraten voornamelijk uit brood(producten), pasta, rijst, aardappelen, fruit en groente. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid koolhydraten is afhankelijk van je levensstijl 40 tot 70% van de totale voeding. Koolhydraten zijn in het leven geroepen om brandstof te leveren, net als vetten en eiwitten dat kunnen. Koolhydraten leveren vooral brandstof tijdens intensievere activiteiten zoals sporten of wanneer je een fysieke baan hebt. Wist je dat een gram koolhydraat 4 Kcal aan energie oplevert?

Er zijn simpelweg drie (stiekem vier) vormen van koolhydraten. Namelijk meervoudige koolhydraten (polysachariden), tweevoudige koolhydraten waaronder sacharose, maltose en lactose vallen en enkelvoudige koolhydraten glucose, fructose en galactose. De enkelvoudige koolhydraten noemen wij in de volksmond suikers. Afhankelijk van het voedingsmiddel dat je eet komt er een bepaalde samenstelling aan koolhydraten binnen. Een liter cola bevat bijvoorbeeld geen meervoudige koolhydraten en alleen maar enkelvoudige koolhydraten, namelijk 22 suikerklontjes per liter! Terwijl een volkorenboterham rijk is aan meervoudige koolhydraten en minder rijk aan enkelvoudige koolhydraten (suikers). Wil je graag afvallen dan is het belangrijk zoveel mogelijk meervoudige koolhydraten binnen te eten en minder enkelvoudige koolhydraten.

‘Stel je een meervoudig koolhydraat voor als een kralenketting, waarbij de kralen de enkelvoudige koolhydraten zijn, namelijk suikers’

Om brandstof te kunnen leveren moeten koolhydraten afgebroken worden tot kleinere eenheden, namelijk enkelvoudige koolhydraten (suikers). Het probleem is dat meervoudige koolhydraten niet in het bloed kunnen worden opgenomen en suikers wel. De enkelvoudige koolhydraten, fructose en galactose, moeten eerst worden omgezet in glucose voordat het als energie kan dienen. Elke koolhydraatvorm wordt dus uiteindelijk afgebroken tot glucose (een van de suikers). Wanneer glucose niet verbruikt wordt als energie zal het opgeslagen worden in de glycogeenvoorraden. Deze voorraden liggen in de spieren en lever. Zitten de glycogeenvoorraden vol, dan zal het overtollige glucose worden opgeslagen als vetweefsel. Ook bevatten koolhydraten onverteerbare delen, dit zijn de voedingsvezels. Een vezelrijke voeding is van essentieel belang. Conclusie, suikers zijn koolhydraten.

Het skippen van koolhydraten is absoluut geen slim plan, wel is het belangrijk te kijken in hoeverre koolhydraten en vooral suikers een (te) groot deel uit maken van je voedingspatroon. Productkeuze is erg belangrijk. Heb je een actieve levensstijl dan kun je over het algemeen een koolhydraatrijkere voeding hanteren in tegenstelling tot een desktopjunkie die niet aan sport doet. Wist je dat de hersenen en het zenuwstelsel afhankelijk zijn van de energie uit koolhydraten?

Een koolhydraatrijke groet!

Aantal suikerklontjes per glas